Aannemers voeren fieldservice-opdrachten meestal zelf uit. Zo houd je je mensen aan het werk, je hebt de kwaliteit in eigen hand en je hoeft geen omzet en marge af te staan. Maar soms is uitbesteden handiger of ontkom je er gewoon niet aan. Wanneer kies je voor uitbesteding en hoe zorg je dan toch voor een maximaal rendement?

Vaak is de keuze voor uitbesteding evident…

In bepaalde situaties ligt uitbesteding van fieldservice duidelijk voor de hand. Het werkpakket aan opdrachten kan bijvoorbeeld meerdere disciplines beslaan, die niet allemaal tot jouw specialisme behoren. De omvang van het werkpakket kan jouw beschikbare capaciteit overstijgen. Of je hebt de strategische keuze gemaakt om vanuit de regierol de uitvoering in het veld uit te besteden.

…en soms is het een afweging

In andere gevallen is uitbesteden misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar wel de betere keuze. Dit zit ‘m vaak in een combinatie van factoren. Zo is de reistijd een belangrijke factor, die flink kan oplopen als je een groot werkgebied onder je hoede hebt.

Maar ook andere factoren, zoals tijdsduur, vergoeding en SLA van de opdracht spelen een rol. Bij een korte doorlooptijd van de werkopdracht drukt de reistijd enorm op je marge. Met een lage vergoeding per werkopdracht en een strakke SLA wordt het niet beter. In deze gevallen is het al snel niet rendabel om de opdrachten zelf uit te voeren. Besteed je niet uit, dan draai je al snel verlies.

Zorgen voor maximaal rendement

Uitbesteden is dus soms de betere keuze. Maar hoe zorg je er dan voor dat je toch een goed financieel resultaat behaalt? Het antwoord ligt vooral in slim plannen: zorgen voor minimale reistijden en grotere volumes per locatie of regio. Zo kun je meerdere opdrachten op eenzelfde locatie combineren. Denk bijvoorbeeld aan het gelijktijdig zetten van meerdere patches op één POP-locatie.  Als je in de directe omgeving ook andere klussen kunt plannen en uitvoeren (klantafspraak, storing, schouw, etc.) vergroot je de mogelijkheden op een goede bezetting, minimale reistijden en een gezonde marge.

Onderaannemers aan je binden

Voor de onderaannemers is het dus belangrijk dat ze met beperkte reistijden zoveel mogelijk werk kunnen doen. Wil je een regionale speler aan je binden, zorg dan dat je voldoende werk beschikbaar hebt. Dit kan door werkpakketten van verschillende opdrachtgevers te combineren, zodat je meerdere soorten werk kunt aanbieden in dezelfde regio. Als de onderaannemer in zijn regio de bij hem passende opdrachten slim kan organiseren en uitvoeren, creëer je voor jezelf en je onderaannemer een gezonde business.

Wat je móet regelen bij rendabele uitbesteding

Bij het werken met meerdere partijen is het aansturen en volgen van uitbestede opdrachten een extra uitdaging. Het is belangrijk om de volgende zaken goed te regelen:

  • Heldere en volledige overdracht naar de onderaannemer
  • Inzicht houden in de status van opdrachten
  • Bewaken van de kwaliteit
  • Opdrachtgevers informeren over de voortgang
  • Waarborgen dat de eindklanten op de hoogte zijn en blijven

Hoe houd jij grip op je onderaannemer?

In de volgende blog beantwoorden we de vraag: hoe kun je grip houden op de onderaannemer. Wil je nu meer weten of heb je andere vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact op met ons.

Overweeg jij uitbesteding van fieldservice-opdrachten? Of het nu structureel of incidenteel is, op basis van type opdracht en/of regio: met Field Service Plus houd je altijd inzicht in de status, kwaliteit en informatieverstrekking naar je opdrachtgever.

Operationeel manager, improviseer jij ook dagelijks met Excel en losse tools?
Field service aansturen met losse tools en Excel
Expert blog

16 april 2024

Over de effecten op de lange termijn Als operationeel manager van een fieldservicebedrijf in de telecom- of...

Lees meer
Ontmoet Isabelle: onze nieuwe software engineer bij Field Service Plus
Isabelle, de nieuwe junior software ontwikkelaar bij Field Service Plus
Nieuws

21 december 2023

Met haar unieke combinatie van programmeerkennis, passie voor computertechniek en liefde voor gamen, verwelkomen we bij...

Lees meer
Wanneer is het tijd om jouw procesbesturing te verbeteren? (9 indicatoren)
sitesurvey
Expert blog

16 november 2023

Als manager weet je hoe uitdagend het is om complexe fieldservice-processen aan te sturen. Monteurs voeren vaak...

Lees meer
Focus op beheer & onderhoud: hoe kan ik netbeheerders hierin versterken?
Field Service in de telecom
Expert blog

24 oktober 2023

Voor beheerders van de telecom-infrastructuur ligt de nadruk steeds meer op beheer en onderhoud. Immers, omdat...

Lees meer
Field Service Plus: trotse sponsor van Marathon voor onderwijs
Sponsoring marathon voor onderwijs
Nieuws

27 september 2023

Op 7 oktober 2023 staan Nathan en Suzanne aan de startlijn van de Kustmarathon Zeeland. Ze gaan meer dan 42 kilometer...

Lees meer
Bereik Operational Excellence door effectief Werkordermanagement in jouw Fieldservice-bedrijf
Werkordermanagement
Productinformatie

8 augustus 2023

Operational Excellence is meer dan een modewoord, het is een doel dat elke organisatie zou moeten nastreven. Dat geldt...

Lees meer
Field Service Plus

Wij helpen je graag verder. Onze specialisten zitten voor je klaar!