Highlights van deze klantcase:

  • Allinq en Field Service Plus ontwikkelen portals op Mendix-platform voor het verbeteren van bedrijfskritische processen
  • Het low-code platform van Mendix versterkt het ERP-systeem en digitaliseert handmatige processen

Allinq zet Mendix low-code platform in

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, maakt bekend dat Allinq gebruik maakt van het Mendix low-code platform om haar strategische doelen te realiseren: customer first en waste to zero.

Allinq is één van de grootste Nederlandse specialisten in het beheer en onderhoud van telecominfrastructuur, en is ook actief in Duitsland en Tsjechië. Het bedrijf gebruikte het low-code platform van Mendix om verschillende portals te creëren om bedrijfskritische processen te verbeteren en efficiënter te maken.

Lange samenwerking met Field Service Plus

Allinq werkt al negen jaar samen met Mendix-partner Field Service Plus (voorheen 2G). Na de implementatie van het nieuwe ERP-systeem van IFS in 2020, bouwde het bedrijf samen met Field Service Plus meerdere portals.

‘Stap naar klantgerichte organisatie’

‘We wilden graag de stap maken van projectorganisatie naar een klantgerichte organisatie, gebruikmakend van procesbesturing’, zegt CIO René Coppoolse. ‘We werken met grote klanten en onderaannemers. Dankzij de portals, gebouwd op het low-code platform van Mendix, krijgen we meer grip op de werkzaamheden en kunnen we alle betrokken partijen sneller en beter voorzien van de juiste informatie.’

Diverse portals

Met het Mendix-platform bouwden Allinq en Field Service Plus verschillende portals die helpen om bedrijfskritische processen te stroomlijnen. Zoals een order intake-portal, een werkorderportal, een productie-orderportal en een customer portal.

Wekelijks 3.000 orders automatisch verdeeld

De orderintake-portal wordt onder meer gebruikt om een clean-ordercheck te doen: is de order compleet? Wat is de precieze informatie over een storing of reparatie? De werkorderportal zorgt ervoor dat de 3.000 orders die wekelijks vanuit telecomproviders binnenkomen, automatisch worden verspreid naar onderaannemers van Allinq. De onderaannemer heeft binnen één omgeving alle benodigde informatie om de order uit te voeren, terwijl Allinq het overzicht behoudt.

Productieorder-portal

Binnen de productieorder-portal worden alle details van de werkzaamheden bijgehouden. Aan het eind van de klus meldt een onderaannemer de bijzonderheden, of de klus is afgemaakt volgens de geldende SLA en of er meerwerk bij kwam kijken.

Customer-portal: zelf afspraken inplannen

Via de customer-portal kunnen klanten van telecomproviders zelf een afspraak inplannen met een monteur. Die portal heeft de herkenbare look & feel van de provider, maar de klant bevindt zich in het systeem van Allinq. Dankzij deze portal kan de klant zelf direct een afspraak inplannen die hem past en wordt hij sneller geholpen dan voorheen.

Tower information modelling-portal

Daarnaast ontwikkelde het bedrijf ook de Tower information modelling-portal, waarmee 3D-modellen worden gemaakt van telecommasten. Zo hebben telecompartijen direct inzicht of en – tot op de millimeter nauwkeurig – hoeveel plaats er in een mast is voor nieuwe apparatuur.

Waste to zero

De inzet van de portals draagt bij aan de twee belangrijkste strategische doelstellingen van Allinq: ‘customer first’ en ‘waste to zero’.

Coppoolse: ‘De portals helpen ons duidelijk de regie te nemen in de keten en onze klanten optimaal te bedienen. Informatie is nu real-time voor iedereen beschikbaar. De communicatie en efficiëntie zijn sterk verbeterd omdat alle betrokkenen direct kunnen zien hoe projecten ervoor staan. Daarmee ontzorgen we onze klanten enorm.”

De verspilling is nagenoeg naar nul gegaan. Monteurs en onderaannemers reizen heel efficiënt naar locaties, omdat ze door de beschikbare informatie uit de portals precies weten wat er moet gebeuren. Hier hebben ze de benodigde materialen op kunnen afstemmen, zodat onderhoud en reparaties in één keer goed worden uitgevoerd.’

‘We besparen enorm veel tijd’

De inzet van het ERP-systeem van IFS en de Mendix-portals hebben ook positieve financiële gevolgen voor Allinq. De marges binnen de telecomwereld staan onder druk, maar door de toegenomen efficiëntie bespaart het bedrijf enorm veel tijd. Dankzij Mendix en de koppeling met IFS hoeft informatie niet meer uit andere systemen gehaald te worden, of handmatig overgetikt te worden, zoals in het verleden gebeurde.

Coppoolse: “Onze ‘first time right’ is fors gestegen, wat betekent dat we per project slimmer en twee keer sneller kunnen werken.”

‘Kosten verlagen’

“Het gebruik van de kracht van het Mendix low-code platform helpt Allinq niet alleen bij de invulling van haar strategische doelen, maar ook bij het aanzienlijk verlagen van kosten”, zegt Arjan Klein, directeur van Field Service Plus. “We zien in dit project dan ook een duidelijke bevestiging dat onze kennis van de fieldservice-markt en het gebruik van onze fieldservice-modules tot goede resultaten leidt. De portals hebben het bedrijf efficiënter en wendbaarder gemaakt, waardoor het beter tegemoet komt aan de eisen van klanten en onderaannemers. We zijn dan ook enorm trots op de resultaten van deze samenwerking.”

We zien in dit project dan ook een duidelijke bevestiging dat onze kennis van de fieldservice markt en het gebruik van de Field Service Plus modules tot goede resultaten leidt.

Achtergrond

In een door een pandemie ontwrichte wereld is software de nieuwe levensader van ons dagelijks leven en de lijm die de wereldeconomie bijeenhoudt. Traditionele software-ontwikkeling duurt echter veel te lang en levert vaak niet de gewenste business resultaten op en sluiten niet aan bij de behoeften van gebruikers. Zelfs vóór Covid-19 waren er wereldwijd niet genoeg professionele software-ontwikkelaars om alle software te bouwen die momenteel nodig is.

De wereldwijde pandemie heeft de al heersende software- en bedrijfscrisis versneld. Low-code software-ontwikkeling biedt hiervoor een oplossing. Low-code van Mendix is een krachtige, visuele benadering voor software-ontwikkeling die ontwikkelaars in staat stelt om meer dan 10x sneller cloud-native applicaties te maken, zowel voor web als mobiel, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica; allemaal via een intuïtieve grafische gebruikersinterface.

Voor meer informatie over hoe Mendix helpt bedrijven te transformeren kijk op: www.mendix.com.

Over Mendix

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme. contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale).

Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.

Meer weten?

Wil je meer weten? Ontdek onze dienstverlening voor fieldservice-gerichte bedrijven in de telecom.

proces

Wij helpen je graag verder. Onze specialisten zitten voor je klaar!

Operationeel manager, improviseer jij ook dagelijks met Excel en losse tools?
Field service aansturen met losse tools en Excel
Expert blog

16 april 2024

Over de effecten op de lange termijn Als operationeel manager van een fieldservicebedrijf in de telecom- of...

Lees meer
Ontmoet Isabelle: onze nieuwe software engineer bij Field Service Plus
Isabelle, de nieuwe junior software ontwikkelaar bij Field Service Plus
Nieuws

21 december 2023

Met haar unieke combinatie van programmeerkennis, passie voor computertechniek en liefde voor gamen, verwelkomen we bij...

Lees meer
Wanneer is het tijd om jouw procesbesturing te verbeteren? (9 indicatoren)
sitesurvey
Expert blog

16 november 2023

Als manager weet je hoe uitdagend het is om complexe fieldservice-processen aan te sturen. Monteurs voeren vaak...

Lees meer
Focus op beheer & onderhoud: hoe kan ik netbeheerders hierin versterken?
Field Service in de telecom
Expert blog

24 oktober 2023

Voor beheerders van de telecom-infrastructuur ligt de nadruk steeds meer op beheer en onderhoud. Immers, omdat...

Lees meer
Field Service Plus: trotse sponsor van Marathon voor onderwijs
Sponsoring marathon voor onderwijs
Nieuws

27 september 2023

Op 7 oktober 2023 staan Nathan en Suzanne aan de startlijn van de Kustmarathon Zeeland. Ze gaan meer dan 42 kilometer...

Lees meer
Bereik Operational Excellence door effectief Werkordermanagement in jouw Fieldservice-bedrijf
Werkordermanagement
Productinformatie

8 augustus 2023

Operational Excellence is meer dan een modewoord, het is een doel dat elke organisatie zou moeten nastreven. Dat geldt...

Lees meer