Bijna dagelijks is de energietransitie in het nieuws. Om deze te versnellen, moeten bestaande infrastructuren worden aangepast of zelfs opnieuw worden uitgevonden. Wat de benodigde fieldservice betreft, zien we veel gelijkenissen met de stormachtige ontwikkelingen in de telecom van de afgelopen decennia. Ook daar ging (en gaat) het aanpassen van de infrastructuren veel verder dan ‘standaard’ fieldservice-opdrachten. Hoe breng je als aannemer, met al die bijdragende partijen, werkopdrachten binnen de energietransitie tot een goed einde? Vanuit onze ervaring in de telecom trekken we 5 lessen voor het organiseren van fieldservice.

Wat maakt de energietransitie zo complex?

Huizen en gebouwen verduurzamen, netcongestie oplossen, elektriciteit terug leveren en opslaan: slechts een paar voorbeelden van opdrachten in de energietransitie die ons te wachten staan. De uitvoering ervan vraagt om diepgaande samenwerking tussen ketenpartners, zoals nutsbedrijven, aannemers en onderaannemers. En dat is een uitdaging. Want iedere ketenpartner werkt op zijn eigen manier, met eigen mensen, systemen, gegevens en processen.

Leer van transities in de telecom

Toch hoeven we voor het samenwerken bij de energietransitie het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk naar de telecom, die de afgelopen jaren een aantal grote transities heeft doorgemaakt. Zo werden met de opkomst van internet totaal andere eisen aan netwerken gesteld. Kabels moesten vervangen worden en nieuwe PoP’s (Points of Presence) werden geïnstalleerd. Glasvezelinternet deed zijn intrede. Mobiel internet ontwikkelde zich razendsnel van 3G via 4G naar inmiddels 5G.

Stuk voor stuk waren (en zijn) dit diepgaande veranderingen, die veel impact hebben op de aard van fieldservice activiteiten. Allereerst wat betreft de voorbereidingen: het opnieuw engineeren van installaties, nieuwe vergunningaanvragen en het inrichten van de werkvoorbereiding. Ook de uitvoering van werkpakketten kent een grote complexiteit. Ketenpartners hebben te maken met een grote diversiteit van opdrachten, waarbij informatie uit meerdere bronnen (intern en extern) nodig is en waarbij meerdere partijen samenwerken om het op te lossen. Kortom, voor de telecom was -en is- het een grote uitdaging om processen, afdelingen en organisaties op elkaar te laten aansluiten.

Gelijkenis in de processen

Het mag duidelijk zijn dat  de meeste fieldservice-opdrachten in de telecom veel verder gaan dan het aftekenen van een werkbon in het veld. Het verschil komt met name door de multidisciplinaire samenwerking, die tot flinke uitdagingen leidt:

  • De voorbereidende processen vanuit verschillende partijen moeten bij elkaar komen en op elkaar zijn afgestemd, voordat een volgende fase kan beginnen.
  • Alles moet gepland worden op zo een manier, dat mensen in het veld zo min  mogelijk stilstaan.
  • Op kantoor moet voortgang inzichtelijk blijven en er moet ook terugkoppeling plaatsvinden naar de opdrachtgever.
  • Alle partijen moeten op elk moment ‘aangehaakt’ zijn, zodat er geen dubbel werk wordt gedaan en iedereen van elkaar weet wie wat doet.

Samengevat is een goed georkestreerd proces van groot belang. Hoe je alle stappen in het proces goed kan coördineren, plannen en aansturen, zowel op kantoor als in het veld? Laten we eens kijken naar een aantal lessen uit de telecom.

5 lessen uit de telecom-transities

Hieronder volgt de top-5 van lessen die nutsbedrijven en aannemers kunnen meenemen bij het versnellen van de energietransitie in Nederland:

  1. Vaak heb je te maken met diverse opdrachten, die op dezelfde locatie moeten worden uitgevoerd. Om dit efficiënt te kunnen doen, is het van belang om het werkpakket als uitgangspunt te nemen en je niet te laten belemmeren door de grenzen en ‘onmogelijkheden’ van bestaande processen, afdelingen of partijen.
  1. Zorg ervoor dat er duidelijk vastgelegd is welke stappen er nodig zijn om het werk te kunnen overdragen naar een andere fase, afdeling of collega. Je maakt pas echt het verschil als de verschillende werkzaamheden en fasen goed op elkaar zijn afgestemd en er synergie ontstaat.
  1. Gebruik software waarin je processen voor werkopdrachten flexibel kan inrichten, op het veld en op kantoor. En die een grote diversiteit aan opdrachten aankan, zodat je ook planningen van werkpakketten kan combineren.
  1. Haal alle overbodige administratieve processen uit handen van de engineers in het veld. Zo zorg je ervoor dat je grootste kapitaal alleen bezig is met waar ze goed in zijn. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar in de praktijk hebben veel organisaties dit niet goed ingericht.
  1. Onderaanneming is onlosmakelijk verbonden met de energietransitie. Zorg dat iedereen in de keten zijn eigen verantwoordelijkheid heeft, eenvoudig de voortgang kan monitoren en statuswijzigingen kan doorgeven en dat jij als regisseur hierbij het overzicht behoudt.

Hoe helpt Field Service Plus?

Het faciliteren van transities waarbij verschillende systemen, ketenpartners en processen samenkomen in de telecom én in de energietransitie, is voor ons dagelijkse kost. We hebben een unieke manier van werken om de verschillende stakeholders optimaal te laten samenwerken en je medewerkers, binnen en buiten, beter te laten presteren. Ons team staat klaar om elk nutsbedrijf dat een onderdeel is van de energietransitie te ondersteunen met onze flexibele software Field Service Plus.

Wanneer is het tijd om jouw procesbesturing te automatiseren? 9 indicatoren
sitesurvey
Expert blog

16 november 2023

Als manager weet je als geen ander hoe complex fieldservice-processen zijn. Monteurs moeten vaak diverse taken...

Lees meer
Focus op beheer & onderhoud: hoe kan ik netbeheerders hierin versterken?
Field Service in de telecom
Expert blog

24 oktober 2023

Voor beheerders van de telecom-infrastructuur ligt de nadruk steeds meer op beheer en onderhoud. Immers, omdat...

Lees meer
Field Service Plus: trotse sponsor van Marathon voor onderwijs
Sponsoring marathon voor onderwijs
Nieuws

27 september 2023

Op 7 oktober 2023 staan Nathan en Suzanne aan de startlijn van de Kustmarathon Zeeland. Ze gaan meer dan 42 kilometer...

Lees meer
Bereik Operational Excellence door effectief Werkordermanagement in jouw Fieldservice-bedrijf
Werkordermanagement
Productinformatie

8 augustus 2023

Operational Excellence is meer dan een modewoord, het is een doel dat elke organisatie zou moeten nastreven. Dat geldt...

Lees meer
Welkom aan boord: Ton den Ouden, Solution Architect bij Field Service Plus
Welkom aan boord: Ton den Ouden, Solutions Architect bij Field Service Plus
Nieuws

24 juli 2023

We zijn blij om de komst van Ton den Ouden naar Field Service Plus te kunnen melden! Ton, een veteraan in de...

Lees meer
Dé plus van ‘Best of Breed’ voor fieldservice? Aanpasbare werkprocessen!
Operational model Field service plus
Expert blog

27 juni 2023

Voor de meeste fieldservice-bedrijven is het flexibel automatiseren van klantopdrachten een flinke uitdaging. Als...

Lees meer
Field Service Plus

Wij helpen je graag verder. Onze specialisten zitten voor je klaar!