Laatst schreef ik een artikel over het schaalbaar maken van fieldservice-organisaties. Je vindt er 7 waardevolle tips, maar ik wil daar nu een duurzame draai aan geven. Daarom ga ik hieronder in op het combineren van schaalbaarheid met duurzaamheid in fieldservice-management. 

In een tijd waarin klimaatverandering en milieu-uitdagingen centraal staan, is het belangrijk om op een verantwoorde manier te groeien. Hieronder beschrijf ik 3 manieren waarop je jouw fieldservice-organisatie op een duurzame manier schaalbaar kunt maken. 

1️ Besteed werk uit aan lokale dienstverleners📍 

Als je een groot werkgebied hebt, kun je werkopdrachten uitbesteden aan lokale fieldservice-bedrijven. Door een netwerk van lokale experts op te bouwen, kun je de reistijd en afstanden die jouw monteurs moeten afleggen flink verminderen. Dit leidt niet alleen tot minder brandstofverbruik en een lagere ecologische voetafdruk, maar zorgt ook voor snellere reactietijden en hogere klanttevredenheid. Lees voor meer informatie over uitbesteden onze blog Hoe besteed je fieldservice uit op een rendabele manier? 

 2️⃣ Slimme planning en routeoptimalisatie 🗺️

Door middel van geavanceerde planningssoftware kun je efficiënte routes samenstellen die het brandstofverbruik verminderen en de productiviteit van je monteurs verhogen. Ook voorkom je met slimme planning onnodige ritten, wat ook weer een gunstig effect heeft op het milieu. 

3️ Circulaire economie 🔄  

Je kunt je opdrachtgevers helpen bij het verduurzamen door hen te ondersteunen bij het verlengen van de levensduur van de infrastructuur en installaties. Door een uitgekiende focus op onderhoud en reparatie, kun je vervanging uitstellen. Dit vermindert de hoeveelheid elektronisch afval dat op stortplaatsen terechtkomt. Deze tactiek kan onderdeel zijn van je strategie om je klant op 1 te zetten.  

Zie jij nog andere mogelijkheden voor het combineren van schaalbaarheid met duurzaamheid? Of wil je meer weten over deze tips? Ik hoor graag van je! 💡  

Field Service Plus

Wij helpen je graag verder. Onze specialisten zitten voor je klaar!

Wanneer is het tijd om jouw procesbesturing te automatiseren? 9 indicatoren
sitesurvey
Expert blog

16 november 2023

Als manager weet je als geen ander hoe complex fieldservice-processen zijn. Monteurs moeten vaak diverse taken...

Lees meer
Focus op beheer & onderhoud: hoe kan ik netbeheerders hierin versterken?
Field Service in de telecom
Expert blog

24 oktober 2023

Voor beheerders van de telecom-infrastructuur ligt de nadruk steeds meer op beheer en onderhoud. Immers, omdat...

Lees meer
Field Service Plus: trotse sponsor van Marathon voor onderwijs
Sponsoring marathon voor onderwijs
Nieuws

27 september 2023

Op 7 oktober 2023 staan Nathan en Suzanne aan de startlijn van de Kustmarathon Zeeland. Ze gaan meer dan 42 kilometer...

Lees meer
Bereik Operational Excellence door effectief Werkordermanagement in jouw Fieldservice-bedrijf
Werkordermanagement
Productinformatie

8 augustus 2023

Operational Excellence is meer dan een modewoord, het is een doel dat elke organisatie zou moeten nastreven. Dat geldt...

Lees meer
Welkom aan boord: Ton den Ouden, Solution Architect bij Field Service Plus
Welkom aan boord: Ton den Ouden, Solutions Architect bij Field Service Plus
Nieuws

24 juli 2023

We zijn blij om de komst van Ton den Ouden naar Field Service Plus te kunnen melden! Ton, een veteraan in de...

Lees meer
Dé plus van ‘Best of Breed’ voor fieldservice? Aanpasbare werkprocessen!
Operational model Field service plus
Expert blog

27 juni 2023

Voor de meeste fieldservice-bedrijven is het flexibel automatiseren van klantopdrachten een flinke uitdaging. Als...

Lees meer