• Ontdek de raakvlakken van nieuwe opdrachtsoorten met je organisatie en je doelen 
  • Toon alle betrokkenen in één oogopslag hun rol in de opdrachtsoort 
  • Visualiseer de implementatie op 1 A4 
  • Pragmatisch samenwerkingsdocument voor business en IT 
  • Bewaak de samenhang van nieuwe opdrachtsoorten met bestaande processen en systemen 

Het Operational Model van Field Service Plus is gebaseerd op het Operating Model Canvas van Anderson MacGyver. Met het model kun je elke opdrachtsoort inpassen binnen je organisatie. Je visualiseert de flow van je opdracht met zijn fasering en werkzaamheden en verbindt die met je organisatie. Van strategisch tot operationeel niveau en van processen tot je IT-systemen.  

Het grote voordeel van het Operational Model is dat uitgebreide flowcharts, zware designs en dikke boekwerken direct van tafel kunnen. Door het proces op één A4 te visualiseren, is voor iedereen in één oogopslag duidelijk hoe je organisatie werkt. Het is een kapstok die per activiteit helder maakt hoe het proces verloopt.  Het proces is zo toegankelijk vormgegeven dat iedereen ermee uit de voeten kan, zowel business als IT. Dit maakt de implementatie overzichtelijk. Ook maakt het trainingsdocumenten overbodig; nieuwe medewerkers zien hun functie in het grote geheel en kunnen direct aan de slag. 

In het model vind je strategische aspecten zoals de visie, missie en waarden van de organisatie. Je vindt er belangrijkste stuurinformatie om grip te houden op je processen. Je ziet wie met wie interacteert en welke functies daarbij horen. 

Links in het model vind je de stakeholder met wie je interactie hebt, zoals een particulier of branchepartner. Hun werkopdracht(en) komen via een bepaald kanaal bij je binnen, bijvoorbeeld via een website of CRM-systeem. De opdrachten zijn gerelateerd aan de typen diensten die je levert, zoals het plaatsen of onderhouden van apparatuur of het uitvoeren van projecten. Elke opdrachtsoort heeft weer zijn eigen interacties, werkzaamheden en benodigde informatie.  

Door de opdrachtsoort te modelleren in het Operational model, kun je alle werkzaamheden ophangen aan je algehele bedrijfsmodel. Je bewaakt daarmee de aansluiting van de opdracht op de bedrijfsprocessen en systemen die daarin worden gebruikt. Met deze werkwijze automatiseer je dus altijd binnen de context van je organisatie en bewaak je dat je binnen je bedrijf de doelen bereikt die je voor ogen hebt. 

Field Service Plus
proces

Over ons

Al sinds 2004 helpen we bedrijven met een technische buitendienst bij het zo efficiënt en goed mogelijk uitvoeren van steeds wisselende werkpakketten in het veld. Met onze oplossingen kunnen aannemers en ingenieursbureaus het maximale uit hun mensen halen. Zo verhogen zij hun operational excellence, zettten ze hun klant op 1 en verbeteren en innoveren ze continu hun dienstverlening.

Over ons

Vraag dan ons uitgebreide informatiepakket aan. Het staat voor je klaar!